کد خبر 56884
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹

رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی، میان بیماری‌های روانی و بیماری‌های داخلی رابطه‌ می‌بیند و می‌گوید: «بسیاری از بیمارانی كه به ما مراجعه می‌كنند و مشكلات جسمی خود را مطرح می‌كنند.

به گزارش مشرق به نقل ار فرارو، بعد از بررسی‌های فراوان متوجه می‌شویم كه آنها از بیماری‌های روانی رنج می‌برند و بیماری جسمی ندارند.» / اعلام ابتلای بیش از یك سوم ایرانیان به بیماری روانی، به این معنا است كه بیش از یك سوم ایرانیان مستعد انجام جرایم اجتماعی و ایجاد ناهنجاری هستند.
مرد اول، با صدای كش‌داری فریاد می‌زند؛ روانی! مرد دوم، چهره‌اش برافروخته می‌شود. داد می‌كشد روانی خودتی و... هیچ كس دوست ندارد روانی صدایش كنند. همه این واژه را توهین می‌دانند. اما بیماری روانی، تنها نوعی از بیماری است. روند آن نیز رو به افزایش است. این واقعیت چندان رضایت‌بخش نیست؛ اما یك سوم ایرانی‌ها، از بیمار روانی رنج می‌برند.

بر پايه اين گزارش، روز دوشنبه در فرهنگ‌سرای اندیشه، نشستی برگزار شد؛ با محور پیش‌گیری از كودك‌آزاری. مقامات رسمی قوه قضاییه آمده بودند تا نظرات روان‌شناسان و كارشناسان این حوزه را بشنوند. در این همایش، یك استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران، اعلام كرد 35 درصد از مردم ایران، به بیماری‌ روانی دچارند.

این عضو هیأت علمی توضیح داد كه در سال 79، تنها 21 درصد از مردم گرفتار این بیماری بودند، اما امروز این رقم به 34.9 درصد رسیده است. به اساس اطلاعات، روز به روز نیز افزایش می‌یابد.

گفته می‌شود در سیاست‌های كلان كشور، بعد اجتماعی و روانی در نظر گرفته نمی‌شود. از این رو دكتر دماری اعلام كرد كه ایران در سال 2006، از بین170 كشور جهان، رتبه 96 «نشاط ملت» وسواس عمده ترین بیماری روانی زنان ایرانی است. مردان هم بیشتر دچار اختلالات شخصیتی هستند.


را داشت. در حالی كه در حال حاضر 25 میلیون بیمار روانی در جامعه زندگی می‌كنند.

بیماری‌های روانی اولین تهدیدكننده سلامت ایرانی‌ها به حساب می‌آیند. مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی نیز نبود برنامه‌ای مشخص از سوی وزارت بهداشت، ضعف نظارت و اجرا نشدن قوانین را دلایل اصلی این مشكل دانست.

افرادی كه دچار مشكلات روحی می‌شوند، از مراجعه به مراكز درمانی اجتناب می‌كنند. این امر موجب ریشه‌ای شدن بیماری و تبدیل آن به معضلی بزرگتر شده و رفته رفته گسترش می‌یابد. با این حال مردم از عنوان روانی بودن می‌هراسند. پیگیر مشكلات روانی خود نمی‌شود و از درمان غفلت می‌كنند.

دكتر شهرام خرازی‌ها از این كه دفتر سلامت روانی – اجتماعی و اعتیاد در ساختار جدید وزارت بهداشت به حاشیه رانده شده، انتقاد كرد و همچنین بیان داشت كه به تبعات روانی و منفی تجرد توجه چندانی نشده و نمی‌شود.

در خصوص پیش‌گیری از این بیماری‌ها، قائم مقام معاون وزارت بهداشت، اعلام كرد كه اگر مردم به استرس‌های بیهوده دچار نشوند، می‌توان از اختلال‌های روانی پیش‌گیری كرد. وی بر این عقیده است كه اگر مطبوعات به جای بحران‌سازی، حس اعتماد را به مردم القا كنند، بسیاری از مشكلات روانی قابل حل است.

شخصیتی هستند. بر اساس مشاهدات به عمل آمده مشخص شده است كه بسیاری از افرادی كه مدت‌ها، داروهای آرام‌بخش مصرف می‌كنند، از مراجعه به روانپزشك پرهیز می‌كنند. این در حالی است كه ممكن است بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات روانی، اقدام به خودكشی كنند.

رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی، میان بیماری‌های روانی و بیماری‌های داخلی رابطه‌ می‌بیند و می‌گوید: «بسیاری از بیمارانی كه به ما مراجعه می‌كنند و مشكلات جسمی خود را مطرح می‌كنند. بعد از بررسی‌های فراوان متوجه می‌شویم كه آنها از بیماری‌های روانی رنج می‌برند و بیماری جسمی ندارند.»

در سال‌های اخیر آمار قتل‌ها، خشونت‌های خیابانی، كودك‌آزادی و دیگر جرایم زیادتر شده‌اند؛ محققان بر این عقیده‌اند كه بیماری‌های روانی جزء عوامل اصلی ارتكاب این ناهنجاری هستند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از بیشترین عامل شكایت مردمی، معلوم می‌شد كه تحمل افراد به دلیل مشكلات زندگی بسیار پایین آمده است.

اعلام ابتلای بیش از یك سوم ایرانیان به بیماری روانی، به این معنا است كه بیش از یك سوم ایرانیان مستعد انجام جرایم اجتماعی و ایجاد ناهنجاری هستند. بنابر این دولت باید برای كاهش بیماران روانی، در بخش‌های مختلف فعالیت كند، چرا كه مسائل اقتصادی و اجتماعی تأثیر بسیار زیادی بر اختلالات روحی و روانی دارند و پیشگیری و درمان این مشكل، تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس